بهشتی پور در کلاب هاوس:دروغ می گویند آب سنگین اراک تعطیل شد، چه اشکال دارد ایران و آمریکا رو به رو مشکلاتشان را حل نمایند؟

به گزارش مجله آزمون اول، کارشناس مسائل هسته ای در کلاب هاوس خبرنگاران گفت: می گویند نطنز تعطیل شد. کی نطنز تعطیل شد؟ هر سه ماه یک بار آژانس درباره فعالیتهای نطنز شرح می دهد. فردو را می گویند تعطیل شد. اولا 1000 سانتریفیوژ در آنجا فعال بود ولی گاز به آن تزریق نمی شد. به محض کاهش تعهدات طرف مقابل، فردو آغاز به تزریق گاز و غنی سازی 20 درصد کرد.این اطلاعات و گزارشهای آژانس را می توان در سایت آژانس دید. دروغ می گویند آب سنگین اراک تعطیل شد. چطور باید گفت این تاسیسات تعطیل نشده است.

بهشتی پور در کلاب هاوس:دروغ می گویند آب سنگین اراک تعطیل شد، چه اشکال دارد ایران و آمریکا رو به رو مشکلاتشان را حل نمایند؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، دکترحسن بهشتی پور کارشناس مسائل هسته ای در کلاب هاوس خبرنگاران با موضوع بحث مذاکرات وین گفت:

در مذاکرات این که چه انتظاری داریم، راستا را معین می نماید. اگر با انجام مذاکره فکر کنیم می توان کل تحریمها را لغو کرد، بنده چنین دیدگاهی نداریم. باید راستی آزمایی هم کنیم. آمریکا در عملکرد خود نشان داده از تحریم به عنوان یک اهرم فشار علیه ایران استفاده می نماید و طبیعی است کل این اهرم را کنار نمی گذارد. مگر اینکه متوجه بی اثر شدن آن شود. اگر مذاکرات وین باعث شود که تحریمهای اصلی مانند فروش نفت، بانک مرکزی، فروش محصولات پتروشیمی و اینگونه تحریمها لغو شود، آنطور که آقای عراقچی روزانه گزارش می دهد، نشان دهنده این است که طرف مقابل آماده لغو اینگونه تحریمهاست و این برای آینده اقتصاد کشور بسیار مهم است. تحریم ها 1500 تا 1700 نوع هستند که بیشتر مربوط به افراد حقیقی و حقوقی است ولی آنچه خیلی اثرگذار است، مسئله تحریم فروش نفت است. ما باید بتوانیم نفت و سیستم بانکی را از تحریم خارج کنیم و بتوانیم درآمد حاصل از صادرات نفت را بدون دغدغه به کشور برگردانیم.

نکته بعدی این است که طرف مقابل هم می خواهد بداند مابه ازای این لغو تحریم ایران چه خواهد نمود. ایران اقدامات خود را به تدریج آغاز و کامل نموده است و این که ایران بخواهد ناگهان به اردیبهشت 98 برشود، بسیار مهم است. همانطور که به تدریج تحولات آغاز شد، باز هم برشود. ما بالای 50 کیلو اورانیوم 20 درصد غنی شده داریم و بالای 3 تن اورانیوم 5 درصد داریم و اینها بخواهد به 13 کیلوی برجام برشود، کار خیلی پیچیده است. بحث سانتریفیوژها است. غنی سازی ها با درصدهای مختلف هم داریم. اینها زمانبر است. بالاخره اگر مذاکرات بی حاصل و آب در هاون کوبیدن باشد طولانی شدن به ضرر ما است. ولی خواهشمندم توجه کنید در توافق قبل از لوزان در ژنو یک حالت توقف به وجود آمد وهر دو طرف قبول کردند هر کار کردند همانجا متوقف نمایند. ایران پذیرفت در حدی که غنی سازی دارد افزایش ندهد. ولی در مذاکرات وین، چنین چیزی نیست. ایران در عین مذاکره کردن، به کار غنی سازی ادامه می دهد و غرب می داند اگر بخواهد مذاکره را ادامه دهد، میزان غنی شده اورانیوم ادامه می یابد. این تفاوت دور جدید مذاکرات است. هر دو طرف می دانند نباید مذاکره طول بکشد چون به ضرر هر دو است. ولی این مذاکرات به صورت غیرمستقیم انجام می شود که همین مشکل ساز است. اگر آمریکا و ایران روبروی هم بنشینند و ایران با قدرت از نظریات خود دفاع کند، چه صدمه ای به معادلات می خورد؟ چرا ایران باید اول به 4+1 بگوید و آنها به آمریکا بگویند و بعد آمریکا حرفش را به این کشورها بگوید و آنها بیایند به ایران منتقل نمایند.

جمع بندی این که 3 کمیته تشکیل شد. یکی کمیته چگونگی برداشتن تحریمها، یکی چگونگی بازگشت ایران به تعهدات قبلی و یکی هم ترتیبات اجتماعی. فرایند این کمیته ها نشان از پیشرفت مذاکرات دارد و نشان می دهد ثمر بخش است که نتیجه به اینجا رسیده ایم. نمی دانم مذاکرات چند روز طول می کشد ولی تا 5 خرداد باید تکلیف معین شود. چون اگر معین تکلیف نشود، باید به سمت خروج از پروتکل الحاقی و آژانس برویم که یک داستان جدید است. امیدواری وجود دارد که همین مذاکرات بتواند تحریمهای پتروشیمی، نفت و بانک مرکزی را بردارد.

بهشتی پور همچنین در پاسخ به اظهارات زیباکلام گفت:

بیشتر بخوانید:

زیباکلام در کلاب هاوس: چقدر هزینه چاه ویل هسته ای را بدهیم؟/چرا هسته ای قاتق نان ما نشد و قاتل جان ما شد؟

درباره فرمایشات آقای دکتر زیباکلام باید چند نکته گفت. اطلاعات غلط در خصوص موضوعات مختلف در اختیار جامعه گذاشته می شود. باید اطلاعات دقیق به مردم و استادان دانشگاه داده شود تا دچار سوءتفاهم نشوند. آقای دکتر زیباکلام می گوید آمریکا انتظار دارد فعالیتهای هسته ای ایران زیرنظر آژانس برود. در حالی که ایران کاملا زیر نظر آژانس است و همه کارهایی که باید در راستای پروتکل الحاقی انجام بدهد را می دهد. آژانس مانند چشم عقاب نظارت می نماید. متاسفانه بعضی در شبکه های مجازی می گویند ایران از نظر آژآنس خارج شده است. انتظار آمریکا از ایران ورای این موضوعات است. آنها برجام پلاس می خواهند. می گویند نطنز تعطیل شد. کی نطنز تعطیل شد؟ هر سه ماه یک بار آژانس درباره فعالیتهای نطنز شرح می دهد. فردو را می گویند تعطیل شد. اولا 1000 سانتریفیوژ در آنجا فعال بود ولی گاز به آن تزریق نمی شد. به محض کاهش تعهدات طرف مقابل، فردو آغاز به تزریق گاز و غنی سازی 20 درصد کرد.

این اطلاعات و گزارشهای آژانس را می توان در سایت آژانس دید. دروغ می گویند آب سنگین اراک تعطیل شد. چطور باید گفت این تاسیسات تعطیل نشده است. چند استوانه در داخل رآکتور بزرگ اراک را سیمان در آن ریخته بودند و بلافاصله این استوانه ها عوض شد. مخالفان برجام می گویند بتن در رآکتور ریخته اند. اصلا اینطور نیست. تاسیسات بسیار بزرگی در اراک است و چطور می توان آن را گل گرفت یا بتن کرد. یک سری استوانه است که در آنها سیمان ریخته اند و می توان به سادگی آنها را تعویض کرد. عده ای دروغ می گفتند صنعت هسته ای ایران تعطیل شد. شما دیدید جمهوری اسلامی ایران توانست بخش عمده ای از بخشهای تعطیل شده را به کار اندازد. اگر نابود شده بودکه نمی توانست به این سرعت قدرت غنی سازی خود را به 20 برابر قبل برساند. اینها نشان می دهد صنعت هسته ای رو به جلو است و هیچ بخشی نابود نشده است. حداقل این اطلاعات را باید دقیق به مردم منتقل کرد. این اطلاعات متعلق به آژانس است.

بعضی می گویند اگر آمریکا تحریم هایی را تعلیق کند، دوباره از برجام با بهانه هایی مانند موشک و حمایت از تروریزم، تحریمهای جدید وضع می نماید. امروز در وین، موضوع به موضوع بحث می شود. یعنی موضوع تحریم نفتی ایران را بحث می نمایند. نه این که تحریم نفتی ایران به خاطر حمایت از تروریزم بوده و بعد دوباره به خاطر مثلا موشکی برشود. اگر قرار است تحریمی لغو شود، موضوعی لغو می شود.

سئوال اینجاست که تضمینی وجود دارد که کنگره زیر توافق نزند یا ترامپ بعدی از این برجام خارج نشود؟ اولا در قراردادهای بین المللی هیچ تضمینی نیست. بلکه قراردادها به گونه ای طراحی می شود که طرف مقابل بداند اگر تحریم جدید وضع کرد ایران دوباره به وضع سابق بازمی شود. هیچ تضمینی وجود ندارد و کسی نمی تواند در توافقات بین المللی تضمینی بدهد.

>>> مشروح بحث داغ مذاکرات وین در کلاب هاوس خبرنگاران به زودی منتشر خواهد شد

310 310

مجله ستاره: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

وبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است.

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 24962

به "بهشتی پور در کلاب هاوس:دروغ می گویند آب سنگین اراک تعطیل شد، چه اشکال دارد ایران و آمریکا رو به رو مشکلاتشان را حل نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهشتی پور در کلاب هاوس:دروغ می گویند آب سنگین اراک تعطیل شد، چه اشکال دارد ایران و آمریکا رو به رو مشکلاتشان را حل نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید