خبرنگاران جبران عقب ماندگی خوزستان به اعتبارات فراتر از بودجه سالانه نیاز دارد

به گزارش مجله آزمون اول، اهواز - خبرنگاران - رییس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: جبران عقب ماندگی های موجود استان خوزستان به اعتبارات کاربردی تر نسبت به بودجه های سالانه نیاز دارد.

خبرنگاران جبران عقب ماندگی خوزستان به اعتبارات فراتر از بودجه سالانه نیاز دارد

به گزارش خبرنگاران سید کریم حسینی روز دوشنبه در سلسله نشست های کارشناسی هم گفت با موضوع عوارض آلایندگی در خوزستان که در محل اتاق بازرگانی اهواز برگزار گشت خاطرنشان کرد: خوزستان از نظر شاخص های توسعه ای نسبت به دیگر استان های کشور با عقب ماندگی های خاص و زیادی روبه رو است.

وی با اشاره به اینکه مردم خوزستان مطالبه به حقی در زمینه سهمی از تولید و فروش نفت دارند گفت: در صورتی که این مطالبات به نحوه صحیحی پرداخت شود، امکان جبران بخشی از عقب ماندگی موجود خوزستان فراهم می شود.

کننده مردم اهواز، باوی،حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مواردی که در زمینه مطالبه حق آلایندگی نفت و همچنین اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده از استخراج نفت مطرح می شود به هیچ وجه ارتباطی به مسایل سیاسی و اجرایی ندارد و تلاش صورت گرفته برای پیگیری مطالبات به حق مردم خوزستان است.

صنایع منشاء 65 درصد آلایندگی ها در خوزستان

حسینی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کشور منشاء 65 درصد آلایندگی ها در خوزستان مربوط به صنایع استان است گفت: تولید و استخراج نفت نیز تاثیر مستقیمی در ایجاد آلایندگی در خوزستان دارد و براین اساس شرکت های نفتی باید بر اساس قانون به صورت شفاف و دقیق عوارض آلایندگی را پرداخت کنند تا منابع حاصل از آن در جهت توسعه و ایجاد زیرساخت ها هزینه شود.

کننده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برهمین اساس سیاستگذاران امور نفتی کشور از جمله رییس جمهوری و وزیر نفت باید به این موضوع توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه موضوع تاثیرگذاری نفت در توسعه و رونق اقتصادی خوزستان برای مردم استان با ابهام متعددی همراه است گفت: باوجود منابع نفتی فراوان در خوزستان، محرومیت های این استان همواره پابرجا بوده و عقب ماندگی شاخص هایی مانند بیکاری، آموزش، بهداشت و درمان و ... نسبت به دیگر مناطق کشور غیرقابل قبول است.

نفت اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده را پرداخت نکرده است

رییس مجمع کنندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی دیگر از مطالبه های مردم خوزستان پرداخت اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده نفت استخراج شده از استان است گفت: در این رابطه تا به امروز هیچگونه پرداختی صورت نگرفته در صورتی که تولیدات شرکت های نفتی مورد فرآوری قرار می گیرند و این امر مشمول اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده است.

وی اضافه کرد: شفاف شدن موضوع اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده نفت استخراج شده در خوزستان در قانون بودجه سال 1400 در حال پیگیری است.

اطلاعات فروش نفت برای دریافت حق آلایندگی شفاف شود

کننده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی بر شفافیت اطلاعات فروش نفت به منظور محاسبه عوارض حق آلایندگی و همچنین اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده تاکیدکرد و ادامه داد: این درحالی است که وصول مطالبات خوزستان از محل 14.5 درصد بودجه شرکت های نفتی استان به طور کامل انجام نشده است.

وی اضافه کرد: درخواست مردم خوزستان وصول کامل عوارض حق آلایندگی از محل فروش نفت است و این امر مستلزم شفاف سازی اطلاعات در وزارت نفت است.

رییس مجمع کنندگان خوزستان به طرح توسعه 28 مخزن نفتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اشاره کرد و گفت: چهار درصد از منابع مربوط به سرمایه گذاری در این طرح با عنوان اعتبارات مسوولیت اجتماعی باید به خوزستان پرداخت شود.

حسینی، ساز و کار مشخص شده برای اختصاص این منابع را غیرکاربردی خاطرنشان کرد و گفت: چهار درصد این اعتبارات که از صندوق توسعه ملی اخذ شده که پس از ارایه صورت شرایط پیمانکاران پروژه، قابل وصول است.

وی ادامه داد: این رویه مستلزم مرور زمان بسیار طولانی است و در عمل چنین فرآیندی انتظار مردم خوزستان را در رفع محرومیت ها و مسائل برآورده نمی کند.

پیشنهاد افزایش سهم خوزستان از محل فروش نفت در مجلس پیگیری می شود

رییس مجمع کنندگان خوزستان با بیان اینکه اصلاح قوانین و افزایش مشمولی پرداخت حق آلایندگی از محل فروش نفت در مجلس شورای اسلامی با جدیت دنبال می شود اضافه کرد: در حال تدوین طرح پیشنهادی هستیم که در مقطع زمانی پنج تا 10 سال درصد قابل توجهی از درآمد فروش نفت برای ایجاد زیرساخت ها و جبران عقب ماندگی خوزستان اختصاص یابد.

حسینی ادامه داد: از اداره کل امور اقتصادیاتی خوزستان درخواست می شود تا در راستای مطالبه حقوق مردم استان، وظایف قانونی خود را با جدیت دنبال کند.

کننده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محاسبه عوارض آلایندگی شرکت های نفتی باید به صورت کارشناسی و شفاف مورد بررسی قرار گیرد گفت:امیدواریم در این راستا مدیران نفتی در خوزستان با اداره کل امور اقتصادیاتی همکاری لازم را داشته باشند.

بر اساس این گزارش، منظور از ارزش اضافه کرده آلایندگی، آلایندگی ناشی از استخراج نفت است که طبق ماده 28 ارزش اضافه کرده یک درصد است و به اصطلاح ناشی از فروش کالا و خدمات است که باید به دولت پرداخت شود.

در سال 1393 مجلس شورای اسلامی قانونی را مصوب کرد که به موجب آن، یک درصد حاصل از فروش نفت به عنوان حق آلایندگی به حساب استان واریز شود؛ منبع درآمد آلاینده در خوزستان توزیع شود و توزیع آن به عهده اداره اقتصادیاتی است.

در این مورد به لحاظ حقوقی و قانونی یک اختلاف نظر وجود دارد به این صورت که شرکت ملی نفت ایران به موجب قانون، 14.5 درصد از درآمد حاصل از استخراج و تولید نفت را برای شرکت های بهره بردار به عنوان بودجه سالانه و عملیاتی آنها در نظر می گیرد.

عوارض آلایندگی یک درصد از محل 14.5 درصد در نظر گرفته می شود، شرکت های نفت می گویند اگرچه استخراج نفت آلایندگی ایجاد می کند اما بودجه ای که به ما پرداخت می شود، 14.5 درصد از محل کل فروش نفت است و تنها یک درصد از 14.5 درصد به عنوان حق آلایندگی در نظر گرفته می شود.

قانونگذار در مجلس شورای اسلامی نیز یک درصد از کل تولید و فروش نفت را به بهای ارزش اسمی دلار (اینکه یک بشکه نفت چند دلار است و مشمول پرداخت عوارض می شود) بودجه را در آن سال مصوب می کند.

مجله ستاره: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

وبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 20568

به "خبرنگاران جبران عقب ماندگی خوزستان به اعتبارات فراتر از بودجه سالانه نیاز دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جبران عقب ماندگی خوزستان به اعتبارات فراتر از بودجه سالانه نیاز دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید