خبرنگاران هواشناسی ضرورت زندگی در عصر حاضر

به گزارش مجله آزمون اول، مشهد- خبرنگاران- اطلاع رسانی در مورد تغییرات جوی و شرایط آب و هوایی امروز به عنوان یکی از ضرورت های زندگی در عصر حاضر به شمار می رود.

خبرنگاران هواشناسی ضرورت زندگی در عصر حاضر

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

سازمان جهانی هواشناسی در 23 مارس سال 1950 تاسیس شد و این روز مصادف با سوم فروردین که در سالهای کبیسه مصادف با چهارم فروردین است، به عنوان روز جهانی هواشناسی نامگذاری شده است.

اطلاع رسانی اخبار تغییرات آب و هوایی در مشهد مقدس و استان خراسان رضوی با توجه به جمعیت افزون بر 6 میلیونی استان و بیش از 30 میلیون زائر و مسافری که سالانه به کلانشهر مشهد سفر می نمایند از اهمیت بسزایی برخوردار است.

اگرچه مسوولان هواشناسی خراسان رضوی همیشه از کمبودها و فرسودگی تجهیزات بویژه در ایستگاه فرودگاهی گلایه دارند اما با این وجود این نهاد یکی از مجهزترین و توانمندترین تجهیزات را داراست.

فعالیت 223 ایستگاه هواشناسی در خراسان رضوی

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی به خبرنگار خبرنگاران گفت: تعداد کل ایستگاههای هواشناسی در این استان 223 ایستگاه شامل ایستگاههای سینوپتیک فرودگاهی، اصلی و تکمیلی، جو بالا، جاده ای، کشاورزی، باران سنجی اتوماتیک، سنتی و اقلیم شناسی (کلیماتولوژی) است.

محسن عراقی زاده اضافه نمود: هر چه شبکه ایستگاههای هواشناسی گسترده تر و متراکم تر باشد امکان صدور پیش بینی و آگاهی های جوی دقیق تری فراهم خواهد شد.

وی تاکید نمود: موضوع سرویس، نگهداری و به روز رسانی ایستگاههای هواشناسی و دسترسی لحظه ای به داده ها از اهمیت بالایی برخوردار است که با توجه به تعداد زیاد ایستگاه ها و پراکندگی آن در سطح استان خراسان رضوی و کمبود نیروی انسانی متخصص در بخش های فنی و فناوری و کمبود اعتبارات با مسائل متعددی در این زمینه روبرو هستیم.

مدیرکل هواشناسی استان خراسان رضوی ادامه داد: هم اکنون 186 ایستگاه باران سنجی اتوماتیک و سنتی در استان خراسان رضوی فعال است.

عراقی زاده اضافه نمود: 31 ایستگاه از این تعداد مجهز به باران سنج های ثبت نماینده داده اتوماتیک و لحظه ای یا همان دیتالاگر و بقیه ایستگاه ها دارای باران سنج های سنتی و معمولی هستند.

وی افزود: به لحاظ تعداد ایستگاههای باران سنجی در خراسان رضوی اکنون مشکل خاصی وجود ندارد ولی با کمبود اعتبارات در زمینه پشتیبانی و نگهداری آنها رو به رو هستیم.

خراسان رضوی پیشرو در سامانه هواگو

رییس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی نیز به خبرنگار خبرنگاران گفت: هواشناسی خراسان رضوی در سال 1389 سامانه هواگو را راه اندازی کرد و یکی از استانهای پیشرو کشور در این زمینه است.

یحیی قاینی پور اضافه نمود: سامانه 134 یا هواگو این اداره کلی، روزانه جوابگوی افزون بر 250 تماس در مورد پیش بینی های هواشناسی است که این مراجعات به خصوص در مواقعی که پدیده جوی خاصی استان را درگیر می نماید، بیشتر می گردد.

وی گفت: به وسیله تماس با سامانه هواگو شرایط کنونی هوا شامل دما، سرعت و جهت وزش باد و پیش بینی های هواشناسی به تماس گیرندگان ارائه می گردد.

به گفته وی، سامانه 134 با 36 خط در مشهد و دیگر شهرستان های استان به صورت شبانه روزی در خدمت مردم است.

وی خاطر نشان کرد: بررسیها نشان داده است که بیشتر تماس گیرندگان با این سامانه عموم مردم هستند زیرا پیش بینی های هواشناسی برای دستگاههای اجرایی و نهادهای خاص به طرق دیگر ارسال می گردد.

وی ادامه داد: تلفن گویای 134 به محض تماس با 134 بطور پیش فرض پیش بینی 24 ساعت آینده همان مرکز را اعلام می نماید.

کمبودها و احتیاجها

معاون فنی و شبکه ایستگاههای اداره کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: اکنون شبکه رادار هواشناسی در 9 منطقه کشور فعال است که جای استان خراسان رضوی در اتصال به این شبکه که شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد، خالی است.

علی اصغر دهقانپور اضافه نمود: بهره گیری از رادارهای هواشناسی به منظور افزایش صحت پیش بینی های کوتاه مدت در خراسان رضوی با توجه به موقعیت خاص آب و هوایی این استان و قرار داشتن آن در معرض مخاطرات طبیعی مانند سیل، تگرگ، توفان، یخبندان و مه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی اعلام کرد: اقدامات زیرساختی برای ایجاد پروژه رادار هواشناسی در خراسان رضوی (شمال شرق کشور) از سال 1386 در زمینی به مساحت یک هکتار در منطقه خواجه مراد در حوالی مشهد شروع شده است.

وی افزود: تا به امروز مراحل مکان یابی، تملک سایت رادار هواشناسی خراسان رضوی و ایجاد جاده دسترسی در این مکان با هزینه حدود 10 میلیارد ریال صورت گرفته است و برای تکمیل تأسیسات آن به 20 میلیارد ریال اعتبار دیگر احتیاج است و قسمت های سخت افزاری آن (بدنه رادار) قرار است با یاری و حمایت سازمان هواشناسی کشور از خارج تهیه و نصب گردد.

وی بهبود پیش بینی های کوتاه مدت، اعلام شرایط بحرانی، اخطار سیل، مشخص وقوع تگرگ و جهت توفان، تشخیص ذرات متراکم غبار، مشخص سمت و سرعت باد و همچنین ردیابی توفانهای گرد و خاک را از جمله مزایای استفاده از رادارهای هواشناسی عنوان نمود.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی نیز نبود شبکه رادار هواشناسی و فقدان سامانه هواشناسی فرودگاهی مناسب در مشهد برای ارائه خدمات مطلوب در بخش ناوبری هوایی را از مسائل این دستگاه اجرایی عنوان نمود.

محسن عراقی زاده اضافه نمود: فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد بعد از تهران، پرترافیک ترین فرودگاه کشور به شمار می رود و روزانه بیش از 200 پرواز به وسیله این فرودگاه انجام می گردد، لذا استخراج دقیق اطلاعات جوی نقش غیرقابل انکاری در امنیت پروازها دارد.

وی ادامه داد: جمع آوری و پایش داده های هواشناسی و ارایه پیش بینی و پیش آگهی های به موقع جوی و اقلیمی در این استان با موقعیت خاص جغرافیایی خود نقش بسزایی در آمادگی دستگاههای مختلف و روبرو شدن با بحران های جوی و اقلیمی دارد.

وی با بیان اینکه مهم ترین چالش هواشناسی خراسان رضوی کمبود و فرسودگی تجهیزات ایستگاه فرودگاهی شهید هاشمی نژاد مشهد است، گفت: ایستگاه هواشناسی و جو بالای فرودگاه مشهد در زمینی به مساحت یک هکتار در کنار فرودگاه شهید هاشمی نژاد واقع شده است.

وی گفت: تجهیزات جمع آوری و استخراج اطلاعات جوی مورد احتیاج ایستگاه هواشناسی فرودگاه مشهد به عنوان دومین فرودگاه پرترافیک کشور، فرسوده است که باید به روزرسانی گردد.

عراقی زاده اضافه نمود: هواشناسی خراسان رضوی به عنوان تنها متولی جمع آوری اطلاعات و ارایه دهنده خدمات هوشمندانه هواشناسی، نقش بسزایی در امنیت ناوگان حمل و نقل هوایی و امنیت پروازها دارد.

وی گفت: از آنجا که داده ها و اطلاعات هواشناسی از جمله عوامل مهم تاثیرگذار در تامین امنیت پروازهای داخلی و عبوری از آسمان ایران است، استفاده از تجهیزات ناقص و ناکارآمد سبب کاهش ضریب امنیت پروازها خواهد شد.

وی گفت: اعتبارات موجود هواشناسی خراسان رضوی جوابگوی به روزکردن تجهیزات ایستگاه هواشناسی فرودگاه مشهد نیست.

مجله ستاره: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

وبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 23179

به "خبرنگاران هواشناسی ضرورت زندگی در عصر حاضر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران هواشناسی ضرورت زندگی در عصر حاضر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید