رابطه واکسیناسیون و بهبود روابط اجتماعی

به گزارش مجله آزمون اول، ظهور بیماری کرونا برای بشریت پیشرفته و جامعه توسعه یافته امروز حیرت آور و در نوع خودش جالب بود. اگرچه انسان ها در طول تاریخ چنین اتفاقاتی را به دفعات تجربه نموده اند اما اتفاق اخیر به دلایلی منحصر به فرد بود.

رابطه واکسیناسیون و بهبود روابط اجتماعی

برای مثال در شروع قرن بیستم (صد و سه سال پیش) شاهد وقوع آنفلوانزای موسوم به اسپانیایی بودیم که باعث کشته شدن صد میلیون نفر از جمعیت دو میلیاردی (آن مقطع) دنیا شد که در نوع خود فاجعه بوده و حیرت آور است، اما امروزه بیماری کرونا به خاطر رشد آگاهی انسان ها، تشخیص زودهنگام ویروس، شناسایی شیوه سرایت آن، اطلاع رسانی و پیشگیری بموقع با وجود هشت میلیارد نفر جمعیت در دنیا کشته های این بیماری مهلک به مراتب کمتر از آنفلوانزای اسپانیایی بوده و کل کشته ها در دنیا با گذشت قریب به یکسال و نیم، به سه و نیم میلیون نفر هم نرسیده است.

این امر نشان دهنده رشد علم پزشکی و سایر دانش های بشری طی یک قرن اخیر است. با این مقدمه به سراغ موضوع یادداشت می رویم. اصولاً دو چیز در زندگی انسان ها اصل و مهمتر از همه چیز است؛ یکی سلامتی و دیگری امنیت. این دو اگر در جامعه ای نباشند حتماً مردمانش نابود خواهند شد، اما حتی اگر یکی از این دو آسیب ببیند باز هم جامعه نرمال و با نشاطی نخواهیم داشت. بیماری کرونا به خاطر شیوع سریع آن، هر دو عنصر امنیت و سلامتی را به خطر انداخته است. امروزه ما هم نگران سلامتی خود و هم اطرافیان و هم نگران امنیت جامعه به خاطر کسادی اقتصاد و افزایش بیکاری هستیم. اینکه مبادا بیکاری باعث گردد جرایم زیاد شده و امنیت جامعه به خطر بیفتد. اگر از این منظر به جامعه و انسان هایش نگاه کنیم واکسیناسیون در کوتاه مدت سلامتی و در دراز مدت در بهبود امنیت جامعه مؤثر خواهد بود.

واکسینه کردن افراد و تضمین سلامت آنان موجب افزایش ارتباط و حضور اجتماعی، رونق کسب و کار، بالا رفتن کیفیت آموزش در مدارس و دانشگاه ها می گردد. همچنین به کاهش استرس و از سوی دیگر افزایش امید و نشاط افراد جامعه یاری می نماید، البته واکسینه شدن یک قشر و طبقه یا مردم یک کشور کفایت نمی نماید بلکه زمانی بشر در همه جوامع امنیت کامل می یابد که تمام مردم واکسینه شوند. امیدواریم با واکسینه شدن همه مردم ایران و مردمان دنیا، دوباره زندگی افراد و روابط اجتماعی به روال عادی خود برگردد و امید و نشاط و امنیت در جامعه بشری افزایش یابد. نسل ما در این سال ها و ماه ها تجربه گرانسنگی را از سر می گذراند. امید است به مدد تکنولوژی پیشرفته ارتباطی و دیجیتالی، تجربیات خود را برای نسل های بعدی به یادگار بگذاریم.

*جامعه شناس

منبع: ایران

مجله ستاره: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

وبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 25306

به "رابطه واکسیناسیون و بهبود روابط اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه واکسیناسیون و بهبود روابط اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید