لبنان، بن زاید چه وعده ای به حریری داد؟، ملاقات مشکوک سفیر عربستان و آمریکا

به گزارش مجله آزمون اول، منابع لبنانی از ملاقات مشکوک سفیر عربستان و آمریکا در لبنان و افشای جزئیات ملاقات اخیر سعد الحریری با بن زاید در ابوظبی پرده برداشتند.

لبنان، بن زاید چه وعده ای به حریری داد؟، ملاقات مشکوک سفیر عربستان و آمریکا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری النشره سعد حریری نخست وزیر مکلف لبنان اعلام نمود که تحت هیچ شرایطی با تشکیل دولتی شبیه دولت های قبلی موافقت نخواهد کرد؛ چرا که هیچ یک از آنها نتوانستند اصلاحات لازم را برای انتقال لبنان از مرحله بحران اقتصادی به مرحله بهبود و توانمندی در همه سطوح انجام دهند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

در همین زمینه یک منبع در جریان المستقبل به ریاست سعد حریری اعلام نمود که دیگر جایی برای بحث درباره ساختار دولت و افزایش تعداد وزرا وجود ندارد و آنچه که لازم به نظر می رسد این است که باید کابینه ای با حضور وزرای متخصص و افراد وابسته به احزاب مستقل تشکیل گردد تا بتواند اعتماد بین المللی را به لبنان بازگرداند.

این منبع گفت که سعد حریری همچنین متعهد به تشکیل دولت با حضور 18 وزیر است و هرگز با تشکیل کابینه ای با حضور 22 وزیر یا بیشتر از آن موافقت نخواهد کرد، ضمن اینکه ابتکار فرانسه همچنان به عنوان نخستین و تنها ترین راه برای نجات لبنان است، مشروط به اینکه همه به شرایط معین شده در آن پایبند باشند.

این منبع به نقل از سعد حریری گفت، آنچه که اخیراً از بعضی طرف ها برای حل بحران سیاسی کشور شنیده ایم منجر به حل مسائل نمی گردد و قادر به خارج کردن کشور از بحران نیست، ضمن اینکه تنها فرصت به جامانده برای جلوگیری از فروپاشی کشور را از دست می دهیم.

سعد حریری همچنین از سرگیری تماس ها با میشل عون رئیس جمهوری لبنان را برای شروع دوباره رایزنی ها درباره فرایند تشکیل دولت در این کشور به منافع لبنان از خلال تشکیل سریع کابینه پیوند داده و تاکید نمود با انباشت بحران های مختلف، لبنان دیگر تحمل از دست دادن فرصت ها را ندارد. به ویژه در شرایطی که سیگنال های بازگشت توجه بین المللی به سوی لبنان وجود دارد و یک نمونه از آن همبستگی دنیای بلافاصله بعد از انفجار بندر بیروت بود.

منابع جریان المستقبل لبنان گزارش دادند که حریری از نتایج سفر خود به تعدادی از کشورها به ویژه در رابطه با احیای روابط لبنان با شماری از کشورهای عربی ابراز خرسندی کرد.

جزئیات ملاقات حریری با بن زاید؛ آیا سعد در صدد فاصله دریافت از عربستان است؟

در همین زمینه منابع سیاسی مطلع از جزئیات سفرهای سعد حریری به کشورهای عربی به ویژه ملاقات وی با محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در امارات گزارش دادند که این کشور در سایه قطع حمایت های عربستان از سعد حریری وعده حمایت های اقتصادی به وی داده است.

این منابع اعلام نمودند که ابوظبی به سعد حریری پیشنهاد نموده که محل سکونت خانواده خود را از ریاض به ابوظبی منتقل کند اما حریری هنوز به این پیشنهاد پاسخ مثبت یا منفی نداده است.

به گفته منابع مذکور، حریری در این ملاقات همچنین از محمد بن زاید درباره موضع عربستان سعودی در مورد معین سعد حریری به عنوان مامور تشکیل دولت لبنان و امکان حمایت ریاض از دولت وی در صورت تشکیل شدن سوال کرد. بن زاید پاسخ داد سعودی ها گفتند آنها دولت را تشکیل بدهند تا بتوانیم آن چه را که ضروری است انجام دهیم.

ولیعهد ابوظبی به سعد حریری گفت که مقامات عربستان پفراینده لبنان را به وسیله امارات و مصر دنبال می نمایند و در حال برقراری ارتباط با فرانسوی ها هستند تا بفهمند اوضاع به کجا رسیده است.

از طرف دیگر منابع سیاسی از ملاقات ولید بخاری سفیر عربستان در لبنان با دوروتی شیا سفیر ایالات متحده در بیروت خبر دادند.

این منابع اعلام نمودند که زمان و مضمون ملاقات سفیر عربستان و آمریکا در لبنان از چند جهت حائز اهمیت و استثنایی است. حتی اگر این ملاقات در چارچوب سایر ملاقاتهای ولید بخاری با دیپلمات های خارجی باشد، اما این اقدام سفیر عربستان فراتر از نشست هایی که با سایر سفرای عربی و غربی جهت رایزنی درباره امور لبنان برگزار می گردد، بود؛ به ویژه اینکه دو طرف به جزئیات بحران لبنان پرداخته و توجه زیادی به آن نشان دادند.

منابع سیاسی لبنان گزارش دادند که ملاقاتها میان ولید بخاری و دوروتی شیا در مرحله بعدی نیز ادامه خواهد داشت.

با وجود اینکه چهار ماه از مامور شدن سعد حریری برای تشکیل کابینه می گذرد اما هنوز حریری پیروز به تشکیل دولت نشده است؛ اصرار وی بر انتخاب 18 وزیر بدون نظر رئیس جمهور و نمایندگان مجلس، تشکیل دولت جدید را با بن بست روبرو نموده است.

کارشناسان، دخالت های آمریکا، فرانسه و عربستان سعودی در مسائل داخلی لبنان و سرسپردگی بعضی جریان های سیاسی غرب گرای لبنانی را علت ادامه بحران سیاسی لبنان می دانند. این در حالی است که مردم لبنان، تشکیل سریعتر دولت جدید را برای مقابله با فساد و رونق اقتصادی در این کشور انتظار دارند.

مجله ستاره: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

وبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 22219

به "لبنان، بن زاید چه وعده ای به حریری داد؟، ملاقات مشکوک سفیر عربستان و آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبنان، بن زاید چه وعده ای به حریری داد؟، ملاقات مشکوک سفیر عربستان و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید