محققان ایرانی روشی برای شمارش سلول با موبایل ابداع کردند

به گزارش مجله آزمون اول، به گزارش خبرنگاران، بیشتر ابزارهای پیشرفته شمارش اتوماتیک سلول که در محیط های آزمایشگاهی به کار می فرایند، گران قیمت و حجیم هستند. در نتیجه استفاده از این ابزارها محدود به آزمایشگاه های عظیم است.

محققان ایرانی روشی برای شمارش سلول با موبایل ابداع کردند

در بسیاری از مناطق روستایی و کشورهای در حال توسعه، آزمایشگاه های بالینی مجهز به میکروسکوپ نوری، آنالیزورهای هماتولوژی یا شمارنده اتوماتیک ذرات ممکن است به راحتی در دسترس همه نباشد.

این در حالی است که در همین مناطق، تعداد کاربران تلفن همراه به سرعت در حال افزایش است. چنین روندی احتیاج به توسعه یک فناوری شمارش سلولی مبتنی بر تلفن هوشمند را نشان می دهد که باید علاوه بر قابل حمل بودن و سهولت استفاده، با توجه به منابع محدود هر منطقه قابل استفاده باشد.

به همین منظور، مهدی جوانمرد و شهرزاد طالبیان محققان ایرانی دانشگاه راتگرز، یک پلتفرم شمارش ذرات مبتنی بر تلفن های هوشمند ارائه نموده اند که برای ردیابی ذرات در نمونه محلول ها به کار می رود.

این فناوری قابل حمل مبتنی بر جریان بدون پمپ از لنز کوچکی استفاده می نماید که به دوربین موبایل متصل می گردد تا ذراتی که در کانال میکرو سیال عبور می نمایند را عظیم تر نشان دهد و با استفاده از قابلیت های دوربین موبایل ویدئویی ثبت نمایند.

در مرحله بعد فیلم ضبط شده به رایانه منتقل می گردد تا از طریق الگوریتمی پردازش گردد که برای شمارش ذرات توسعه یافته است.

محققان با استفاده از 30 نمونه آزمایشی مختلف نشان دادند فناوری مذکور می تواند دانه های پلی استایرنی به اندازه 16.2 میکرومتر را با دقت 100 درصد تشخیص دهد و بشمارد.

محققان عملکرد فناوری جدید خود را با استفاده از ذرات با اندازه های مختلف ارزیابی کردند و نشان دادند نتایج به دست آمده با روش شمارش دستی-میکروسکوپی قابل مقایسه است.

هرچند عملکرد این پلتفرم با استفاده از دانه های پلی استایرن محک زده شده، اما محققان تاکید دارند فناوری مذکور کاربرد وسیعی در حوزه زیست شناختی، زیست پزشکی و صنعتی دارد.

این تحقیق در نشریه ساینس دایرکت منتشر شده است.

مجله ستاره: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

وبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است.

منبع: خبرگزاری مهر