هزینه کرد 131میلیارد و400میلیون ریال برای آثار تاریخی خراسان رضوی طی سال 99

به گزارش مجله آزمون اول، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به اعتبارات هزینه شده برای بازسازی آثارتاریخی استان طی سال گذشته اظهارکرد: 131میلیارد و400میلیون ریال اعتبار برای آثار و ابنیه تاریخی خراسان رضوی هزینه شده است.

هزینه کرد 131میلیارد و400میلیون ریال برای آثار تاریخی خراسان رضوی طی سال 99

به گزارش خبرنگاران خراسان رضوی ابوالفضل مکرمی فر درباره مهم ترین پروژه های استان در حوزه میراث فرهنگی گفت: برای افتتاح فاز یک برج و باروی شهر توس، تاسیسات مجموعه آرامگاه فردوسی، خانه منسوب به فردوسی در روستای پاژ، محوطه سازی عمارت چهار برج، جلوخان آرامگاه فردوسی و خانه های صنایع دستی توس 74 میلیارد و 500 میلیون ریال در سال 99 هزینه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره پروژه هایی که طی سال 99 در شهرستان مشهد بهره برداری شده است، گفت: برای بازسازی و احیاء حیاط اول سرای عزیزاله اف یک میلیارد و 700 میلیون ریال، فازیک بازسازی و احیاء بازار فرش سه میلیارد ریال، بازسازی و احیاء مدرسه عباسقلی خان یک میلیارد و 500 میلیون ریال، بازسازی گنید سبز 800 میلیون ریال و احیاء خانه تاریخی امیری و افتتاح موزه حکام در خانه تاریخی داروغه 8میلیارد و 300 میلیون ریال هزینه شده است.

او درباره پرژه های بازسازیی شهرستان سبزوار اظهار کرد: برای بازسازی واحیا جداره بافت بیهقی سبزواریک میلیارد ریال، فاز یک جداره سازی بافت تاریخی شهر سبزوار دو میلیارد و 500 میلیون ریال و بهسازی معابر بافت با ارزش روستای زعفرانیه یک میلیارد و 800 میلیون ریال هزینه شده است.

مکرمی فر با اشاره به پروژه سایت موزه شادیاخ نیشابور اظهار کرد: برای این پروژه یک میلیارد و 400 میلیون ریال هزینه شده است.

او درباره پروژه های شهرستان تربت حیدریه نیز گفت: موزه مازاری با اعتبار 400 میلیون ریال و بازسازی و احیاء رباط لاری با اعتبار چهار میلیارد ریال اجرا شده است.

او با اشاره به اقدامات اجرا شده برای دو خانه موزه اظهار کرد: برای خانه موزه قرایی در شهرستان رشتخوار500 میلیون ریال و برای خانه موزه شهید مطهری در شهرستان فریمان 600 میلیون ریال هزینه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: پروژه بازسازی و احیای آسبادهای نشتیفان و خانه موزه اعتباری نیز از دیگر پروژه های مهم استان بوده که از سال 1397 آغاز شده و در سال 1399 به پایان رسیده است 11 میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره اعتبارات هزینه شده و پروژههای اجرا شده در دیگر شهرستان ها اظهار کرد: برای بازسازی و احیاء مسجد کبود گنبد کلات سه میلیارد ریال، ساختمان شماره دو پایگاه رباط شرف یک میلیارد ریال، بازسازی و احیاء منزل دانش کاشمر 700 میلیون ریال، ساماندهی محوطه مسجدملک زوزون خواف یک میلیارد ریال، انبار گمرک قوچان دو میلیارد ریال، بازسازی و احیای مسجد ساوط بجستان یک میلیارد و 140 میلیون ریال هزینه شده است.

مکرمی فر به پروژه های معابر منتهی به دو اقامتگاه بوم گردی در بافت های تاریخی اشاره کرد و گفت: پروژه بهسازی معبر منتهی به اقامتگاه بومگردی کنگ درروستای کنگ شهرستان بینالود با اعتبار 400 میلیون ریال و پروژه بهسازی معبر اقامتگاه بومگردی علیپور، روستای ریاب در شهرستان گناباد با اعتبار 550 میلیون ریال اجرا شده است.

او اضافه کرد: برای پروژه ورودی شماره 2 قنات جهانی قصبه گناباد نیز سه میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت محوطه سازی سایت موزه بندیان درگز فاز یک محوطه سازی بندیان گفت: برای فاز یک محوطه سازی این سایت موزه سه میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده است.

مکرمی فر درباره اقدامات اجرا شده در زمینه ثبت آثار تاریخی اظهار کرد: تعداد 450 پرونده آثار غیر منقول، 150 پرونده آثار منقول، 30 پرونده آثار ناملموس و 30 پرونده آثار طبیعی استان تهیه شده است.

او در خصوص اقدامات اجرا شده برای حرائم آثار تاریخی استان اظهار کرد: پنج اثر تاریخی، یک بافت تاریخی و چهار محوطه تاریخی طی سال گذشته معین حریم شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به اقدامات اجرا شده در گروه حفظ و احیای آثار تاریخی این اداره کل گفت: طی سال گذشته 60 بنای تاریخی حفاظت و بازسازی شده و 9 بافت تاریخی نیز بهسازی، حفاظت و بازسازی شده است. او ادامه داد: هم چنین در پنج محوطه تاریخی حفاظت و پژوهش اجرا شده است.

با اشاره به اقدامات اجرا شده در گروه موزه ها و اموال منقول شرح داد: تعداد دو موزه سازمانی، یک موزه دولتی، یک موزه خصوصی، و پنج مورد مجموعه داری طی سال 99 بهره برداری شده است.

او اضافه کرد: هم چنین طی این مدت 143 قلم شیء تاریخی- فرهنگی حفاظت و بازسازی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی شرح داد: از 50 لوح ثبتی با هزینه 500 میلیون ریال و 9 لوح ثبتی حریم آثار تاریخی با هزینه 350 میلیون ریال رونمایی شده است.

مجله ستاره: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

وبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 24736

به "هزینه کرد 131میلیارد و400میلیون ریال برای آثار تاریخی خراسان رضوی طی سال 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه کرد 131میلیارد و400میلیون ریال برای آثار تاریخی خراسان رضوی طی سال 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید