گزارش، امکان موفقیت نشست گروه نرماندی در پاریس چقدر است؟

به گزارش مجله آزمون اول، نشست سران گروه نرماندی در حالی امروز در پاریس برگزار می گردد که مردم اوکراین روز گذشته در تجمع های گسترده ای خط قرمز هایی پیش روی ولادیمیر زلنسکی قرار داده و درباره هر نوع امتیازدهی به روسیه هشدار داده اند.

گزارش، امکان موفقیت نشست گروه نرماندی در پاریس چقدر است؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در آستانه نشست رهبران کشورهای عضو گروه نرماندی (روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان) در پاریس که امروز، نهم دسامبر (18 آذر ماه) برگزار می گردد، چندین هزار نفر از مردم اوکراین بعدازظهر روز گذشته (یکشنبه) در میدان استقلال در مرکز شهر کی یف جمع شدند تا خط قرمز های پیش روی ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در این نشست را به وی گوشزد نمایند.

آنها خط قرمزهایی که رئیس جمهوری این کشور نباید از آنها عبور کند: یکسان بودن اوکراین، خط مشی اروپایی-اورآتلانتیکی و عدم دادن هیچ نوع امتیازی به روسیه نامیدند.

تردید مردم اوکراین نسبت به قصد زلسنکی برای دادن امتیاز به پوتین

روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا، چاپ مسکو، امروز در تحلیلی نوشته است: روز یکشنبه در بعضی شهرهای اوکراین گردهم ایی های خیابانی برگزار گردید که شرکت نمایندگان در آن اعتراضی نداشتند، بلکه به رئیس جمهوری کشورشان درباره عدم عبور از خط قرمزهای موردنظر آنها هشدار دادند. گسترده ترین تظاهرات در شهر کی یف (پایتخت اوکراین) برگزار گردید. این تجمع بعدازظهر در میدان استقلال شروع شده و شب در مقابل دفتر ریاست جمهوری سرانجام یافت. اینکه فرایند اوضاع در اوکراین به چه صورت توسعه یابد، بستگی به نتیجه نشست امروز رهبران گروه نرماندی در پاریس خواهد داشت.

رهبران کشورهای عضو گروه نرماندی که در نخستین ماه های شروع مناقشه نظامی در دونباس و به منظور حل و فصل اوضاع در مناطق جنوب شرقی اوکراین تشکیل شد، پس از سه سال وقفه امروز دوشنبه در پاریس برگزار می گردد. در سرانجام نشست سران قبلی که در ماه اکتبر سال 2016 در برلین انجام شد، وزرای امور خارجه چهار کشور آلمان، روسیه، اوکراین و فرانسه موظف به تهیه نقشه راهی برای اجرای توافقات مینسک شدند. البته پیروزیتی در این زمینه به دست نیامد، برای اینکه مقامات کی یف مواضعی را اتخاذ کردند که هر نوع پیشرفت در اجرای این توافقنامه را غیرممکن کرد.

بعضی کارشناسان معتقدند که گروه نرماندی نقش خود به عنوان عرصه اصلی مذاکرات در باره حل و فصل مناقشه اوکراین را از دست داده است و اکنون ابتکارعمل در دست آمریکا واقع شده است که بیشترین نفوذ را بر دولت اوکراین دارد. این در حالی است که مقامات کی یف ست هم سعی دارند نظریه استقرار نیروهای حافظ صلح تحت رهبری سازمان ملل در مرزهای اوکراین-روسیه را جایگزین توافقنامه مینسک نمایند.

رئیس جمهوری اوکراین میخواهد در پاییز سال 2020 در منطقه دونباس انتخاب انتخابات محلی به همراه انتخابات ارگان های محلی در سراسر کشور برگزار کند. به عقیده وی، انجام انتخابات تنها پس از خروج تمامی نظامیان از منطقه دونباس که مقامات کی یف آنها را شبه نظامیان غیرقانونی اعلام نموده ا ند، امکان پذیر خواهد بود. بدین ترتیب می توان تصور کرد که زلنسکی کوشش می کند تا قبل از 31 اکتبر سال 2020 (تاریخ برگزاری انتخابات ارگان های محلی سراسری در اوکراین) مناقشه در دونباس را حل و فصل کند.

روسیه و اوکراین اهداف متفاوتی از مذاکره درباره مناقشه دونباس دنبال می نمایند

روزنامه کامرسانت روسیه نیز در این رابطه می نویسد: برگزاری نشست سران گروه نرماندی در پاریس، مناقشه در اوکراین را هرچند نه در سطح جهانی، بلکه تا حد دستور کار سیاست خارجی کشورهای اروپایی، بالا برده است. البته بهترین برخورد نسبت به دوباره فعال شدن این مذاکرات آن است که نباید انتظار پیروزیت خاصی از این نشست داشت. مقامات اوکراینی درک می نمایند که اجرای توافقات مینسک، دونباس را به یک مرکز جایگزین در سیاست داخلی و خارجی که تحت کنترل کی یف قرار ندارد تبدیل می نماید. از این جهت تمایل دارند تا مذاکره نمایند. روسیه کاملاً مخالف این مسئله است. اجرای کامل توافقنامه مینسک یا حفظ شرایط موجود مورد رضایت مقامات مسکو واقع شده است.

مقامات مسکو و کی یف طی شش ماه گذشته به منظور ایجاد شرایط مناسب برای مذاکرات پایتخت فرانسه کوشش نموده اند. روسای جمهوری روسیه و اوکراین چند بار با یکدی گر گفتگوی تلفنی انجام داده اند. دو کشور در ماه سپتامبر پیروز شدند تا مبادله گسترده زندانیان و محکومین دو طرف را انجام دهند که در میان این افراد خدمه کشتی های نظامی اوکراینی که در خلیج کرچ توسط مرزبانان روسی بازداشت شده بودند هم مبادله شدند.

یکی از وعده های اصلی زلنسکی برقراری صلح در دونابس و برقراری تمامیت ارضی اوکراین بوده و هست. البته این هنوز اجرا نشده و امکان زیادی وجود دارد که هرگز تحقق نیابد.

هدف رئیس جمهوری اوکراین برای شرکت در نشست سران پاریس

رئیس جمهوری اوکراین به همراه وزیر امور خارجه و مشاور خود در نشست سران پاریس شرکت می نماید. رهبر اوکراین تاکید نموده که برای دستیابی به صلح به پاریس می رود و این مسئله را نه تنها در مذاکرات چهارجانبه گروه نرماندی، بلکه در گفت وگوهای دوجانبه خود با رئیس جمهوری روسیه هم مطرح خواهد نمود.

زلنسکی تاکید نموده که مذاکره با ولادیمیر پوتین درباره حل و فصل مناقشه در دونباس بسیار لازم است، برای اینکه بدون گفت وگو با پوتین، حرکت واقعی در این زمینه غیرممکن خواهد بود.

وی همچنین ابراز اطمینان نموده که در نشست سران گروه نرماندی در پاریس هیچ خیانتی به ملت اوکراین رخ نخواهد داد.

رئیس جمهوری اوکراین در آستانه سفر به پاریس، نشست محرمانه ای با اعضای شورای امنیت ملی و دفاع این کشور داشت که در آن سناریوی اصلی برای الحاق دوباره مناطق اشغالی کشور آنالیز و مورد تاکید نهاده شد.

مقامات مسکو بارها آمادگی خود برای مذاکره درباره حل و فصل بحران داخلی در اوکراین را اعلام نموده اند، ولی همیشه تاکید نموده اند که تنها راه برای تحقق این مسئله اجرای کامل توافقنامه مینسک است که توسط قطعنامه شماره 2202 شورای امنیت سازمان ملل هم مورد تایید نهاده شده است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مصاحبه ای یادآور شد که ابتکار عمل درباره کاهش روابط روسیه و اوکراین از طرف مقامات کی یف مطرح و تحقق یافته و به همین دلیل اگر دولت اوکراین از این مسئله استقبال کند، مقامات مسکو مانعی برای ازسرگیری روابط دوجانبه نمی بینند و این موضوع در جریان گفت وگوهای روسای جمهوری دو کشور در حاشیه نشست سران گروه نرماندی در پاریس هم مطرح خواهد شد.

به عقیده لاوروف، این مذاکرات اجازه می دهد تا با توجه به اظهارات متناقض و مبهم شنیده شده از سوی مقامات کی یف، تمایل واقعی رئیس جمهوری اوکراین برای حرکت به سمت اجرای توافقات مینسک درک گردد.

مجله ستاره: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

وبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 4643

به "گزارش، امکان موفقیت نشست گروه نرماندی در پاریس چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، امکان موفقیت نشست گروه نرماندی در پاریس چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید